مطالب علمی مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی
عشق یعنی اشک توبه در قنوت ××خواندنش با نام غفار الذنوب××عشق یعنی چشمها هم در رکوع××شرمگین از نام ستار العیوب××عشق یعنی سر سجود و دل سجود××ذکر یارب یارب از عمق وجود

پست سریع به خارج از کشور

شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با همکاری شرکت (D.H.L) اقدام به ارایه این سرویس نموده است. مشتریان استفاده از این سرویس، محمولات خود را از طریق دفاتر پستی به (D.H.L) واگذار کرده و این دو شرکت، محمولات مشتریان را در مدت دو تا سه روز کاری به اقصی نقاط جهان به صورت تضمین شده ارسال می کنند. مجری این طرح در تهران، منطقه 19 پستی است. اسناد، هدایا، نمونه کالا و غیره توسط این سرویس ها در اسرع وقت به نقاط موردنظر ارسال می گردد.

برای اطلاعات بیشتر، شماره تلفن های 88719170(شرکتD.H.L) و 66469500(شرکت پست) پاسخگوی هموطنان گرامی است.

 


سرویس مراسلات (پست نامه ها) عادی

مراسلات عادی شامل انواعی از نامه ها و مطبوعات هستند که فرستندگان، نسبت به الصاق تمبر بر روی آن اقدام می کنندو آن را در صندوق پست می اندازند و یا به باجه ها تحویل می دهند و درخواست خاصی برای زودتر رسیدن یا بیمه نمودن کالا یا اخذ رسید از گیرنده نمی کنند. این نوع مرسوله به طور عادی در جریان کار مبادله به مقصد می رسد و طبیعتاً امکان پیگیری و آگاهی از سرنوشت مرسوله میسر نمی باشد.

 سرویس پست سفارشی

سرویس سفارشی یکی دیگر از انواع خدمات شبکه پستی کشور است. در این سرویس، درازاای دریافت مرسولات مشتریان ،‌به آنان رسید یا قبض داده می شود. متقضایان استفاده از این سرویس می توانند انوع مرسولات اعم از پست نامه، مطبوعات، کارت پستال، بسته کوچک و امانات را از این طریق به مقاصد موردنظر خویش ارسال نمایند. در هنگام رسیدن مرسوله بدست گیرنده از آنها تأییدیه دریافت می شود این امکان برای فرستنده وجود دارد تا بتواند سرنوشت مرسوله خود را پیگیری نماید.

سرویس پست سفارشی نیز مانند سایر سرویس های پستی، شامل مراحل چهارگانه قبول، آمده سازی،‌رهسپاری و توزیع است. پس از قبول مرسوله توسط واحد پستی یا تماس تلفنی مشتری،‌ مرسوله وی قبول، تفکیک، ثبت و آماده ارسال می شود و از طریق زمینی، دریایی و هوایی به مقاصد خود رهسپار می شود. پس از رسیدن به مقاصد پس از عملیاتی آمده و تحویل نامه رسانان شده و آنان در دفاتر ثبت خود مشخصات مرسوله را ثبت کرده و در هنگام توزیع هر مرسوله، ازگیرنده آن در دفترنامه رسان امضاء گرفته می شود و پست در قبال آسیب دیدن یا مفقود شدن‌ آن، مسئول و موظف به پرداخت غرامت است.

این نوع مرسولات از لحاظ سرعت در تحویل و توزیع با دیگر مرسولات تفاوتی ندارد و تنها امکان اخذ رسید و پیگیری برای مشتریان وجود دارد.

 پست پیشتاز(EMS)

سریع ترین سرویس پستی کشور پست پیشتاز است که کلیه عملیات پستی آن از لحظه قبول مرسولات تا توزیع آنها در

داخل و خارج از کشور، در کوتاه تر ین زمان ممکن انجام می گیرد. در حال حاضر، مرسولات قبول شده در تهران به مقصد مراکز استانها و بیش از 100 شهر دیگر ظرف مدت 24 ساعت به گیرندگان تحویل داده می شود. حداکثر زمان تحویل یک مرسوله پیشتاز درون شهری به گیرنده 12 ساعت و برای شهرستان ها 24 تا 48 ساعت است. این زمان در خارج از کشور 72 ساعت می باشد.

مشتریان پست برای استفاده از پست پیشتاز می توانند با مراجعه به دفاتر پستی و تقاضای ارسال مرسوله توسط این سرویس، با پرداخت وجه و دریافت فرم مخصوص و پرکردن آن رسید دریافت نمایند تا در اسرع وقت نسبت به ارسال بسته های پستی آنان اقدامات لازم صورت گیرد.

مشتریان سرویس پست پیشتاز می توانند با مراجعه به دفاتر پستی در سطح تهران، تا آخرین ساعات روز و به ویژه آخرین ساعات وقت اداری، کلیه مرسولات پیشتاز خود را به مقاصد مورد نظر ارسال کنند، به طوری که اگر مرسوله پیشتاز تا ساعت 17 به یکی از دفاتر درجه یک در سطح شهر تهران تحویل داده شود،‌همان روز به مقصد ارسال میگردد. این امردر اکثر شهرها به ویژه در مراکز استان ها و شهرهای بزرگ، درروز بعد صورت می گیرد.

از آنجا که تمامی عملیات تجزیه و آماده سازی مرسولات در شیفت شب انجام می شود، موزعین پست پیشتاز در ساعات اولیه اقدام به توزیع مرسولات پیشتاز در سطح شهر تهران می نمایند. با این شیوه قبل از اتمام وقت اداری، مرسولات تحویل افراد حقیقی و حقوقی خواهد شد.

بهبود وسرعت بخشیدن به سرویس پست پیشتاز، مستلزم توجه مشتریان گرامی به نکات زیر است:

1- استفاده از کدپستی عملیات پستی را سریعتر و دقیقتر می کند.

2- استفاده از پوشش مناسب برای بسته بندی مرسولات، از آسیب رسیدن به محتویات مرسوله جلوگیری می کند.

3- در صورتی که مرسوله مفقود شود اگر بیمه باشد، غرامتی مطابق با ارزش اظهار شده به فرستنده پرداخت می شود و در غیر این صورت،‌مطابق مقررات مبلغی که معمولاً 12 برابر کرایه پستی است به عنوان غرامت به فرستنده پرداخت می شود. در صورت دیر رسیدن مرسوله نیز دوبرابر کرایه پستی مرسوله، غرامت به فرستنده تعلق می گیرد.

4- در صورت عدم حضور گیرنده در نشانی مرسوله، برای وی اطلاعیه صادر می شود و پس از دوبار مراجعه نامه رسان، برای اشخاص حقیقی و صندوق های شخصی 7 ر وز و برای اشخاص حقوقی 10 ر وز، مرسوله در دفتر مقصد نگهداری و سپس به فرستنده عودت داده می شود.

5- نشانی ها باید درست، کامل و خوانا به همراه تلفن های تماس گیرنده نوشته شود.

6-برای آگاهی از زمان وصول مرسوله به گیرنده، می تواند به جدول زمان بندی نصب شده در دفاتر پستی مراجعه کرد.

7- درصورتی که مرسوله حاوی اوراق بهادار و یا اشیاء قیمتی باشد، باید از سرویس بیمه پیشتاز استفاده کرد.

8- در صورت عدم دسترسی به شخص گیرنده در نشانی های مراکز دولتی، نظامی، آموزشی و یا مجتمع های مسکونی، مرسوله به دبیرخانه و یا نماینده تعیین شده، تحویل می گردد.

9- درصورت نیاز به آگاهی از سرنوشت مرسوله می توان از فردای روز تحویل، حداکثر تا سه ماه بعد ، از طریق واحد پستی مبدأ اقدام نمود.

10- مسیرمرسوله پست پیشتاز را می توان از طریق سایت شرکت پست به آدرس الکترونیکی www.post.ir با دادن شماره مرسوله آن را ردگیری کرد.

 سرویس بیمه

شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، به منظور تأمین نیاز مشتریان به ارسال وجه نقد، اسناد و اوراق بهادار و در جهت تضمین و امنیت محتویات مرسولات، سرویس بیمه را راه اندازی کرده است. به همین منظور پاکت مخصوص بیمه پیشتاز، با برچسب ویژه(هالوگرام) دارای ضریب ایمنی بالا و مطمئن (ضدسرقت) طراحی گردیده است. جنس پاکت از نوع مرغوب و مقاوم بوده و از داخل دارای روکش پلاستیکی برای جلوگیری از نفوذ مایعات و صدمه زدن به محتویات است.

انواع سرویس بیمه:

1- مراسلات حاوی وجه نقد که تعداد قطعات وجوه حداکثر تا ده قطعه اسکناس است.

وجوه این گونه پاکت ها شمارش و در حضور فرستنده کنترل می شود، ارزش محتویات و تعداد برگ اسکناس ها و مبلغ آنها با خودکار قرمز روی پاکت درج می شود و معادل کرایه پستی روی پاکت، تمبر الصاق می گردد.

2- مراسلات حاوی وجه نقد بیش از ده قطعه اسکناس

اسکناس ها در حضور فرستنده شمارش شده، در داخل لفاف مناسب،‌بصورتی محکم لفاف بندی می شود. سپس درزها ممهور و روی نقش مهرها نوار چسب چسبانده می شود. کل مبلغ و تعداد قطعات اسکناس و نوع آن در سمت راست لفاف مرسوله با خودکار قرمز قید می شود. فرستنده بایستی نشانی فرستنده و گیرنده را روی مرسوله بنویسد. پس از‌آن توسط متصدی بسته موصوف، به صورت محکم چهارنخ شده و به مهر واحد مبدأ ممهور می گردد. سپس بسته توزین شده، هزینه های متعلقه روی آن درج می گردد و پس از صدور وقبض رسید، معادل کرایه پستی، تمبر روی بسته الصاق و ابطال می شود.

3- پاکت حاوی اسناد و اوراق بهادار

این قبیل پاکت ها به هیچ وجه دوخته نمی شوند و فقط در پنج نقطه مرکز و محل درزهای پاکت لاک و مهر می شود. سایر مقررات مربوطه همانند موارد مندرج در فوق (بند 2) است.

 پست مستقیم

یکی از سرویس های نوینی که در شرکت پست راه اندازی شده و حلقه اتصال تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات با مصرف کنندگان و مشتریان است، پست مستقیم می باشد. عرضه کنندگان کالا و خدمات، تولیدی کنندگان، توزیع کنندگان، شرکتهای تبلیغاتی و یا بازاریابی می توانند به وسیله تبلیغ که یکی از مهمترین عوامل اساسی در بازاریابی و فروش کالا و خدمات به شمار می رود، در فروش کالا و خدمات خود به توفیقی در خور توجه دست یابند.

پست مستقیم، تنها روش تبلیغاتی است که به عوامل کسب و کار اجازه می دهد تا با مخاطبان موردنظر خود بطور مستقیم ارتباط برقرار نمایند. پست مستقیم این امکان را به تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات می دهدکه دقیقاً بدانند چطور باید تبلیغات کنند و چه کسانی این تبلیغات را دریافت و یا احیاناً به آنها پاسخ خواهند داد.

با استفاده از تسهیلات پست مستقیم، هزینه تبلیغات کاهش یافته و در عین حال اثر بخشی تبیلغات افزایش می یابد، علاوه برآن با ارزیابی و سرمایه گذاری به روی مشتریان بالقوه، فرصت های جدیدی ایجاد خواهد شد.

پست مستقیم یک رسانه تبلیغاتی است که اساس آن را بانک های اطلاعاتی تشکیل می دهد که شامل آدرس سازمان ها. شرکت ها و واحدهای تولیدی و خدماتی، نوع تولید یا خدمات آنها به همراه مخاطبان هر کدام است.

مزایای پست مستقیم عبارتند از:

- هزینه های تبلیغاتی کمتر در مقایسه با دیگر رسانه ها.

- شناسایی دقیق و بی واسطه مشتریان.

- تأثیر گذاری بیشتر خدمات بر مخاطبان.

- ایجاد ارتباط دو سویه و مستمر، بین تولید کنندگان یا عرضه کنندگان کالا و خدمات با مردم( به عنوان مشتری).

در صورتی که مشتریان خاصی برای کالا و یا خدمات در نظر باشند، پست مستقیم می تواند؛ پیام و تبلیغات کالا یا خدمات رابه مشتریان مورد نظر ارسال کند.‌ پاسخ و واکنش مشتریان اعم از نظر یا درخواست را دریافت نماید، سفارش کالا یا خدمات مشتریان را به تولید کنندگان یا عرضه کنندگان برساند، کالا را به مشتری تحویل دهد، سیاهه صورتحساب و پرداخت های مربوط را ارسال و دریافت کند و در نهایت روابط تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات را به مناسبت های مختلف و از طریق ارسال هدایا و ارائه آخرین تغییرات در محصولات و قیمت ها حفظ نماید.

این سرویس، مرسولاتی را که در قالب خدمات پست مستقیم دریافت می گردند، اعم از پست تبلیغ با نشانی و بدون نشانی و پست جواب قبول را شامل می شود و از مرحله قبول تا توزیع و پس از آن را نیز در بر می گیرد که بر اساس کدپستی ده رقمی طراحی و اجرا می گردد. مشتریان محترم پست مستقیم به منظور کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این سرویس می توانند در تهران ابتدا برای انعقاد قرارداد با شماره تلفن ها ی بازاریابی 88601062 و 88114348 و یا با تلفن های 5 و 66466174 تماس بگیرند و یا به مراکز مناطق پستی تهران و در سایر نقاط به مراکز ادارات پست شهرستان ها مراجعه نمایند.

 پست جواب قبول

پژوهشگران، همواره درباره موضوعات مختلف از مردم نظرسنجی می کنند. علاوه بر این سازمان ها،‌نهادها و بخش های اقتصادی- تجاری هم،‌برای آگاهی از نگرش ها، نیازها، علائق و ذائقه های مصرف کنندگان و مشتریان کالا یا خدمات، از نظر سنجی استفاده می نمایند.با این هم شناسایی و دسترسی به همه مشتریان بالقوه،‌مخاطبان و اقشار مختلف مردم در سراسر کشور به منظور انجام پرسشگری، کاری دشوار و پرهزینه است.

شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با راه اندازی سرویس پست جواب قبول که در واقع مکمل سرویس پست مستقیم می باشد، گردآوری و ارسال فرم های نظرسنجی را برای پژوهشگران و مؤسسسات تحقیقاتی امکان پذیر ساخته است.

این سرویس امکان ارتباط دو طرفه را برای فرستنده و گیرنده فراهم می نماید.

ویژگی ها و شرایط استفاده از پست جواب قبول:

متقاضیان به شرکت پست مراجعه کرده و پس از عقد قرارداد هزینه ارسال و دریافت پرسشنامه ها را پرداخت می کنند.

پرسشنامه ها به شکل کارت، آیروگرام و یا پاکت پستی می توانند برای مشترکین موردنظر،‌با استفاده از سرویس پست مستقیم ارسال شود.

پاسخگویان به نظر سجی ها بدون پرداخت هزینه های پستی و یا الصاق تمبر، پاسخنامه ها را به صندوق پستی انداخته و یا به نزدیکترین باجه پست تحویل میدهند. بروی این گونه مرسولات تأکید شده استکه این مرسوله از پرداخت هزینه پستی معاف است.

واحدهای پستی، پاسخنامه ها را از صندوق های پستی جمع آوری کرده و به نشانی متقاضی ارسال می کنند.

پست تبلیغ

در این سرویس می توان با امکانات موجود در شبکه پستی، نسبت به تبلیغات گسترده، به روش های زیر اقدام نمود:

- نصب پوستر و پلاکارد در کلیه دفاتر و مراکز پستی

- توزیع بروشور، تراکت و پیام های بازرگانی به صورت بدون نشانی در صندوق های شخصی، باجه های پستی و منازل به صورت با نشانی از طریق تعیین مخاطب و با استفاده از سیستم کدپستی ده رقمی(پست مستقیم).

 سرویس دوقبضه( آگهی تحویل گیرنده)

به منظور اطمینان مشتریان از تحویل مرسوله به گیرنده و یا داشتن مدرک تحویل درمواقع ضروری سرویس دو قبضه( مرسوله با قبض رسید) ایجاد شده است. مشتریان این سرویس، قبض رسید نمونه 6(کارت دو قبضه در قطع 6A را تکمیل کرده و به همراه مرسوله و درقبال تعرفه جداگانه، به میزان مبلغ معین تحویل می دهند. عین مرسوله و کارت به مقصد ارسال و در قبال تحویل مرسوله، امضای گیرنده بر روی کاغذ اخذ ومجدداً از سریعترین طریق به فرستنده عودت می گردد.

صندوق شخصی

هر فردی می تواند با مراجعه به پست، تقاضای اجاره صندوق شخصی را بنماید. این صندوق ها که در اکثر دفاتر موجود است، پذیرای مرسولات فرستاده شده می باشد. متقاضیان با تحویل مدارک شناسایی و پرداخت بهای سالیانه آن، می توانند از این سرویس استفاده نمایند.

این صندوق ها در دو اندازه کوچک و بزرگ عرضه می گردد و دارای دو کلید برای هر صندوق است که یکی از آنها در اختیار مشتری قرار داده می شود و دیگری در اختیار اداره پست است که از پشت صندوق باز می شود.

همراه داشتن کارت شناسایی صندوق و کلید صندوق پستی هنگام مراجعه به واحد صندوق ها الزامی است و هیچ تقاضایی مبنی بر بازکردن صندوق توسط متصدی پست و یا تحویل سفارشی به اشخاص غیر از مستأجر صندوق پستی پذیرفته نمی باشد.

خصوصیات این صندوق ها در این است که گیرنده به جای تحویل گرفتن نامه ها در نشانی محل سکونت خود، به صندوق شخصی واگذار شده مراجعه و مرسولاتش را از صندوق برداشت می نماید. آدرس گیرنده نیز دریک عدد هشت یا نه رقمی که پنج رقم اول آن توسط یک ممیز یا خط تیره جدا شده است، خلاصه می گردد.

سرویس C.O.D ( امانت تحویل در مقابل پرداخت بها)

این سرویس بر اساس توافقات دو جانبه بین مشتری و صاحب کالا یا جنس که قصد فروش آنها را دارد، به انجام می رسد. از طریق پست مستقیم و یا روزنامه، مشتریانی که خواهان کالا و یا جنس هستند پیدا می شوند. آنان پس از انتخاب جنس و یا کالا به تلفن 193 زنگ می زنند در این صورت سرویس پستی کالا و اجناس مشتریان را درب منازلشان به آنان تحویل می دهد. هزینه های موردنظر این سرویس توافقی است.

به هر امانت (C.O.D) که موضوع یک بازپرداخت باشد و در موافقت نامه مربوط به مرسولات در مقابل پرداخت بها پیش بینی شده باشد( امانت در مقابل پرداخت بها) اطلاق می شود.

علامت مشخصه این گونه امانات عبارت (Remboursement) باز پرداخت (C.O.D) به همراه مبلغ باز پرداخت است.

فرستنده باید در کنار عبارت امانت و روی برگ ارسال ، نام و نشانی خود را بحروف لاتین درج نماید. هر امانت (C.O.D) باید فرم حواله پولی را به همراه داشته باشد.

امانات مشمول پرداخت هزینه (C.O.D) مطابق شرایط تعیین شده توسط اداره پست مقصد به گیرندگان تحویل داده می شود.

مجری این سرویس پستی در تهران، منطقه 11 پستی است.

پیک ویژه

در این سرویس مرسوله و هر نوع کالای مجاز مشتری با نرخ مخصوص از مبادی قبول، پذیرفته شده و مستقیماً توسط پیک ویژه در نهایت سرعت حداکثر ظرف 3 تا 5 ساعت، در نشانی گیرنده تحویل می گردد.

( باحذف عملیات تجزیه و رهسپاری، این سرویس از سرعت خاصی برخوردار است و اصطلاحاً به آن سرویس (Hand to Hand) می گویند.)

 پست خرید

وقتی مشتری نیاز به خرید اجناس از نقاط خاصی داشته باشد اما سفر به نقطه موردنظرش ممکن نباشد یا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، می تواند با مراکز پیام پست( تلفن 193 در تهران و 119 در شهرستان ها) تماس بگیرد و سفارش خرید اجناس و یا کالای خود را همراه با نام و نشانی اعلام نماید. پست هم نسبت به تهیه آن اقدام و در نشانی تعیین شده تحویل گیرنده می نماید.

این سرویس در برخی مناطق انجام می شود و در حال حاضر محدود است

پست رستانت

کسانی که به هر دلیل آدرس دقیق پستی ندارند، می توانند از فرستندگان مرسولات خود تقاضا نمایند تا مرسولات را به آدرس یک دفتر پستی ارسال دارند، سپس با مراجعه به آن دفتر و ارائه کارت شناسایی معتبر مرسوله خود را دریافت نمایند. به این قبیل مرسولات، پست رستانت می گویند.

در محل نشانی این گونه مرسولات باید نام گیرنده، نام شهر و یا دفتری که باید مرسوله در آنجا نگهداری شود درج گردد و عبارت« پست رستانت» نیز با حروف درشت در کنار نشانی نوشته شود.

مرسولات پست رستانت به مدت دوماه در دفاتر پستی نگهداری می شوند، مگر اینکه فرستنده مهلتی برای نگهداری مرسوله در کشور مقصد تعیین کرده باشد و گیرندگان مرسولات بایستی در این مدت به تحویل گرفتن آن از دفاتر موردنظر اقدام نمایند. توریست ها، مسافران و کسانی که اقامت دائمی در جایی ندارند می توانند از این سرویس استفاده نمایند.( در حال حاضر فقط منطقه 11 پستی در تهران و در استان ها مراکز پستی ادارات کل پست این سرویس را ارائه می دهند.)

[ یکشنبه ٢٧ بهمن ۱۳۸٧ ] [ ۸:۱۸ ‎ق.ظ ] [ رحیم کریمی ]
درباره وبلاگ

در باره مطالب وبلاگ : اکثر مقالات این وبلاگ از مطالب جمع آوری شده سایرسایتهای مرتبط جهت دسترسی آسان رشته های مدیریت می باشد و قبلاَ از نویسندگانی که مقالاتشان در این بلاگ قرار گرفته پوزش می طلبم و خواهشمندم در صورت امکان مشخصاتشان را جهت درج در ذیل مقاله خودشان برایم ارسال نمایند تواناییهای من: 1.مطالعات و بررسی بازار 2.محاسبه ‌وتدوین‌سیاست‌قیمت‌گذاری 3.برنامه ریزی فروش 4.تهیه بودجه عملیاتی 5.تهیه برنامه استراتژیک 6.طراحی سیستم اطلاعاتی 7.تهیهOPCپروسه‌تولیدوبالانس‌خط
امکانات وب
اخبار اقتصادي اخبار سياسي اخبار ورزشي





Powered by WebGozar






پرشین تحلیل